• The Wedding Day…

    22 September 2007

    Frukost… Därefter slappade vi lite för att vara pigga till kvällens övningar.

    Vid 12 åkte vi till Cabo Frio för lite shopping. Vi Gick runt lite istan och vid hamnen och åt på pastarestaurang, Med direkta order på hur man skulle beställa maten. 7 st toppings, 2 st såser och 1 sorts pasta…

    Kl 1500 skulle Monica till frissan och sätta upp håret och fixa naglarna…

    IMG_0749 IMG_1090

    1630 kom vi till frissan efter vissa direktiv, Vi var 4 st som skulle fixa håret och naglarna inkl Klénia.
    Monica och "Auntie" åkte från frissan kl 1830 och det tar ca 20 min från Cabo Frio till SPdA. Vi skulle träffas hemma hos Brudens mamma kl 18.15 för att göra iordning oss och gå till kyrkan kl 1900. Men som sagt i Brasilien är det si och så med tiderna.. Vi kom till kyrkan ombytta och klara kl 19.30. Vi fick genomgång hur man skulle gå in vid cermonin och invänta alla gästerna. Bruden kom kl 20.00 och då var inte alla hennes Madrinha och Padrinho på plats och Brudgummen ville vänta. Bruden sa vi kör kl 2000, fast i verkligeheten var kl 10 över.

    IMG_0786 IMG_0897 IMG_1009

    (Killen på den högra bilden som liknar Bin Ladin är Klênias pappa)

    Cermonin var enkel och snabb och vi var på plats för festen redan vid 2100 och satte oss och åt och drack och dansa hela natten lång..
    eller kl 0230. Vi somnade fort eftersom det bär i väg till Rio i morgon.

  • Beach, Grillning och svenskt kaffe

    Den 21 September

    Började dagen med frukost på det vanliga stället sedan bar det av med buss till Cabo Frio för bad och sol. Vi åt lunch vid stranden innan vi åkte tillbaka till San Pedro de Aldeia för att gå på grillning hos Klênias mamma. Det var en äkta Brasilienas barbecue mycket god mat. Inte helt fel att få Zoegas på en fest i Brasilien.

    IMG_0709 IMG_0732

    Som vi säger… "Just another shitty day in Brazil."

  • Lungt och skönt

    Den 20 September 
     
    Sov länge 8 resp 10. Hämtades av Bambino (som anlänt dagen innan) och vi käkade gemensam frukost i korsningen. Promenerade sedan till stan och letade upp ett internetcafe och kollade lite mail och skrev dagbok. Sedan försökte vi hitta
    en trevlig picknickplats i skuggan vid stranden… detta är ganska svårt i SPdA efter som det knappt finns någon strand och solen stod över havet Ler. Vi hittade till slut en skuggig park framför kyrkan där vi fikade på en parkbänk.
     
    Vid 16 fick vi SMS från André om att han skulle till barberaren och klippas och rakas. Johan ville gärna hänga med så vi promenerade dit och Johan blev rakad med rakkniv Cool det var hur cool som helst och det blev ett "ensam hemma moment" när de tog på rakvattnet. Det var väldigt billigt att raka sig… det kostade 7 Real (ca 28 kronor).
     
    Klockan 19.00 mötte vi Anders och Maria i "lobbyn" för middag. Gick och la oss ganska tidigt eftersom vi (läs Johan) var trötta.
     
    Lite ont om bilder då batteriet tog slut.
  • Rio de Janeiro

    Den 19 September
     
    Vi åkte från hotellet 06.00 efter en god frukost hos Anders och Maria (Tackar)
     
    4 timmars bilfärd senare är vi framme vid Corcovado och Jesusstatyn. Vi åkte buss nästan till toppen och sedan hiss sista biten (Men hissen gick inte ända upp…) Kanonfin utsikt över ett smoggigt Rio… melonjuice i baren sedan bar det av mot centrum för lunch. Vi fick sen en jättefin trappa i Rio och fick träffa konstnären som gjort den och köpte en av hans tavlor. Sedan blev det lunch bestående av en blandning av ris, bönor, ost, kött och pommes frites.
     
    IMG_0518
     
    Sedan bar det av mot sockertoppen Pão de Açucar. Linbana till toppen bjöd på ytterligare en kanonutsikt. Värdparet blev bjudna på helikoptertur över Rio. En snabb glass och sedan åkte vi via Ipanema och Copacabana till Barra där vi åt pizza… de hade till och med pizza till efterrätt… den innehöll ingredienser så som choklad med jordgubbar, ananas med kanel och socker, vit choklad mm. Kvällen avlutades med en samba dans show i Rio (Klenias gamla arbetsplats). Den var mycket spektakulär med stora, fina kostymer .
     
    IMG_0481  IMG_0631 IMG_0664
     
    Efter tre timmars bilfärd var vi hemma ca klockan 02.00 och somnade jättegott.
  • Beach

    Den 18 September
     
    Vi började dagen med juice och piroger på ett litet café i en gatukorsning bakom hotellet. Sedan bar det till stranden i Cabo Frio med buss… 
     
    Väl där promenerede vi en kort stund genom centrum och kom sedan till en stor fin strand. Där tillbringade vi tiden fram till lunch med sol och bad. Vi utforskade också det lokala utbudet av strandförsäljning. Vi köpte en sarong och fick smaka grillad ost och ostron med lime… Mums…
     
    IMG_0371   IMG_0417 IMG_0397
     
    Lunchen bestod av grillade räkor med vitlök och olja… vi promenerade längst med stranden och tillbaka genom stan för att sedan träffas på den tidigare nämda sushi restaurangen för en tidig middag. 75 bitar sushi + sashimi räckte bra till 6 personer.
     
     
    Vi tog bussen hem med en aspirerande formel 1 förare som inte hittade varken dragläge eller växlar. Men bromsen hittade han…med besked.
  • Flygresan dag 1-2

    16-17 september

    Började dagen väldigt tidigt och hämtade upp Karmen som skulle köra oss till flyget… det visade sig att han var vaken eftersom han trodde vi skulle hämta honom kl 06.00. Vi kom 06.30 som förutbestämt. Efter en mycket god frukost på McDonalds gick vi genom säkerhetskontrollen och klev på planet.

    IMG_0340

    (Vi är inte sponsrade av McDonalds heller)

    Vi avgick 15 minuter före utsatt tid. Eftersom det var väldiga motvindar fick vi reda på 30 minuter innan ordinarie landning att vi måste landa i Stewart, Albany för att fylla på bränsle… sedan flög vi 30 minuter (!!!!!!!!!!) och landade på Newark. Vi blev stående ett tag innan vårt plan fick en plats vid terminalen.

    IMG_0345

    Sedan var det dax för immigrations… kul som vanligt. Vi hade tur som fick en mycket trevlig immigrations officer. Han tyckte att vi gjorde rätt i att åka till Jersey Gardens (typ 7 gånger större än Kista C)

    Efter bussresa till Jersey Gardens, där vi åt, och tillbaka sitter vi nu och väntar på att få fortsätta till Sao Paolo och sedan vidare till Rio.

    Vi är dock lite trötta eftersom klockan är ca 01.00 svensktid och vi har har varit igång sedan 05.45… Nu är det bara 9 timmar kvar.

    IMG_0354

     
    17 september 09.10 (öst brasiliansk tid)
     
    Planet landar i Sao Paulo och det blir en kort rush till planet till Rio men det gick bra och vi kom med. Tack vare att det bara fanns en landningsbana fick vi vänta i ca 30 minuter på att få lyfta.
     
    På plats i Rio går immigrations väldigt smidigt och allt vårt bagage kom fram. Utanför väntade André
     
    Vi hämtade två andra svenska resenärer som gjort sig hemmastadda med var sin Caipirinia i baren. Nu bar det av till Rio för lunch, som bestod av inhemsk mat till kilopris, innan vi åkte till Sao Pedro del Adeira där vi skulle bo. Resan från Rio till SPdA tog ca 3 timmar med bil.
     
    Efter incheckling bar det av till Cabo Frio för provning av Johans kostym. Vi åkte hem till hotellet för en snabb uppfräshning för att sedan åka tillbaka till Cabo Frio för middag, som inte blev sushi. Det blev i stället inhemsk mat bestående av kött, ris och pommes frites. Det var sedan väldigt skönt att komma hem och sova 🙂
     
     
     
     
     
     
  • Snart bär det av…

    Jaha… då bär det äntligen av… 
     
    Tycker inte att det var länge sedan vi beställde resan och man räknade efter och det var 200+ dagar kvar tills vi skulle åka, men nu är det alltså dax… bara timmar kvar nu.
     
    Vi har packat hela dagen och håller tummarna för att vi inte missat något… vilket vi säkert har men den tiden den sorgen.
     
     
    Mot äventyren!!!!!!!!!
     
    /Monica och Johan (Inte sponrade av McKinley Blinkning )
  • … the beginning …

    Hejsan
     
    Jag kom äntligen på en adress till min Live Spaces site så det är väl bäst att smida medan järnet är varmt :-). Jag kommer förmodligen att lägga till en del här efter hand.
     
    /Johan P