• Avsnitt 32 – Upplopp till RTM

    Hejsan
    hoppsan i sommarvärmen

     

    I
    veckans avsnitt stämmer vi av Windows 10 inför upploppet till RTM som förväntas
    komma till nästa vecka, vi kikar på den senaste builden, uppdaterade appar och
    nya funktioner… Vi nämner i förbigående den nya Windows 10 mobile builden som
    kommer att hårdtestas till nästa vecka. Vi kikar även på Apples Beta Race i
    veckan och även office och Apple Music lilla dispyt med FTC i USA.

     

    I
    diskussionspunkten idag avhandlar vi Windows Phones framtid… Är detta början
    på slutet?

     

    Vi går
    dessutom igenompryllistorna som vanligt

     

    Håll
    till godo

     

    Mats och
    Johan

  • Avsnitt 31 – BuildMania

    Nu börjar det
    verkligen närma sig för releasen av Windows 10… och det syns I det faktum att
    vi fått inte bara en, inte 2 utan 3 nya builds I veckan… dessa avhandlas i
    veckan avsnitt tillsammans med nya prylar, lite Skype for Business, lite musik
    streaming funderingar och en del annat

     

    Håll till godo I
    sommarvärmen

     

    /Mats & Johan

  • Avsnitt 30 – Windows update är för fegisar

    Hejsan

    Sommaren har infunnit sig och det är riktigt “varmt och mysigt” som min dotter skulle ha sagt…

    I dagens
    avsnitt betar vi som vanligt av nyheterna kring Windows 10, däribland veckans
    licensförtydligande, lite om Live Konton, Gaming mode i Windows 10.

     

    Vi spyr även
    lite galla över Samsungs beslut att stänga av Windows update

     

    Slutligen
    har mats testat Surface 3 och berättar för oss vad han tycker.

     

    Windows
    + G som refereras till i podden skall vara
    Win + Alt +
    R (nästan helt rätt)

     

    Mats &
    Johan

  • Avsnitt 29 – Apple Bitching and Quadcopters

    Hejsan Hoppsan…

     

    I dagen avsnitt
    pratar vi en hel del Windows 10… Det har kommit en ny Windows Phone Build, en
    ny Windows 10 build har läckt, Microsoft har pratat en hel del om Skype och sen
    har det omorganiserats en hel del i toppskiktet på MS

     

    Veckans rant handlar
    om Monster, Beats och Apple… Johan är lite upprörd och kännsliga lyssnar
    varnas 😉

     

    Vi har även fått in
    en lyssnarfråga… Jan undrar vilken Drone man skall köpa just nu… Viu pratar
    lite om olika användningsområden och vilken man skall välja… Tack till Klas
    för lite råd…

     

    Vi avhandlar som
    vanligt prylbehov som denna vecka innehåller spel och tangentbord.

     

    Håll till godo…

     

    /Mats & Johan

  • Avsnitt 28 – WWDC,Surface Hub och en gäst


    Hej Alla Lyssnare…

    I sann tradition sätter vi oss denna söndag för att spela in veckans teknikfunderingar…
    Till skillnad från tidigare avsnitt har vi i detta avsnitt en gäst, nämligen Michael Anderberg
    Idag avhandlar vi Apples WWDC keynote, vi pratar om Microsoft Surface Hub och vi pratar även en del om Windows 10 och Skype… I dagen prylsegment avhandlar vi de viktigaste prylarna för en lyckad semester.
    Länk till Mickes Coolest Cooler 
    /Mats & Johan
  • Avsnitt 27 – Kan CopySwede bara gå och dö

    Hej och
    välkomna

     

    I
    “sommarens” första avsnitt tittar vi på de senaste nyheterna om
    Windows 10, vi pratar Googles Project Vault, vi funderar kring Microsofts
    uppköp av Wunderlist och vi hyllar införandet av SSH I Powershell.

     

    Veckans
    rant handlar om Copyswede och på nedanstående länk hittar ni Kickstartersidan
    för dokumentären vi pratade I avsnittet: https://www.kickstarter.com/projects/danielbramme/copygate

     

    Håll till
    godo

     

    /Mats och
    Johan

  • Avsnitt 26 – Utan iPad ingen Surface


    Hejsan Hoppsan

    Efter en regnig helg i maj sätter vi oss idag och sammanfattar den senaste Windows 10 Builden 10130 och Google IO… vi hinner också med att prata lite Apple, lite tunna skärmar och varför det inte är bra att hålla allt för bra koll på Prisjakt…
    Håll till godo
    Mats och Johan
  • Avsnitt 25 – Vi fyller kvarts sekel

    [Fanfar]

    Idag firar vi på En
    Liten Podd om IT 25 avsnitt med att prata om Windows 10, Spotify, Deezer och
    Samsungs Flow… Vi betar även som vanligt av Mats och Johans pryllistor…

    Länk till Windows 10
    (10122) på Surface Pro 3 fixen https://twitter.com/GabeAul/status/601494238182899712

    /Mats & Johan

  • The Nerd Herd – Avsnitt 82 – Intervju med Johan Åkerström

    Hejsan Hoppsan
    I dagens avsnitt stätter Johan sig ner med Powershell Gurun Johan Åkerström och vi pratar om hur han började med Powershell… vi pratar även om skidåkning, kvantfysik och en hel massa annat.
    /TNH
    Source: The Nerd Herd

    Hejsan Hoppsan I dagens avsnitt stätter Johan sig ner med Powershell Gurun Johan Åkerström och vi pratar om hur han började med Powershell… vi pratar även om skidåkning, kvantfysik och…

  • The Nerd Herd – Avsnitt 81 – Remote Desktop

    Hej
    Efter ett litet glapp i inspelningen pga resor och tidsbrist har vi nu samlats igen… eller samlats och samlats förresten… vi är utspridda över ett antal tidszoner men tack vare teknikens under kan vi trots det samlas för en stunds inspelning
    Idagens avsnitt pratar vi om Remote Desktop och dess dolda funktioner som underläggar installation och administration
    Håll till godo
    /TNH
    Source: The Nerd Herd

    Hej Efter ett litet glapp i inspelningen pga resor och tidsbrist har vi nu samlats igen… eller samlats och samlats förresten… vi är utspridda över ett antal tidszoner men tack…