Flygresan dag 1-2

16-17 september

Började dagen väldigt tidigt och hämtade upp Karmen som skulle köra oss till flyget… det visade sig att han var vaken eftersom han trodde vi skulle hämta honom kl 06.00. Vi kom 06.30 som förutbestämt. Efter en mycket god frukost på McDonalds gick vi genom säkerhetskontrollen och klev på planet.

(Vi är inte sponsrade av McDonalds heller)

Vi avgick 15 minuter före utsatt tid. Eftersom det var väldiga motvindar fick vi reda på 30 minuter innan ordinarie landning att vi måste landa i Stewart, Albany för att fylla på bränsle… sedan flög vi 30 minuter (!!!!!!!!!!) och landade på Newark. Vi blev stående ett tag innan vårt plan fick en plats vid terminalen.

Sedan var det dax för immigrations… kul som vanligt. Vi hade tur som fick en mycket trevlig immigrations officer. Han tyckte att vi gjorde rätt i att åka till Jersey Gardens (typ 7 gånger större än Kista C)

Efter bussresa till Jersey Gardens, där vi åt, och tillbaka sitter vi nu och väntar på att få fortsätta till Sao Paolo och sedan vidare till Rio.

Vi är dock lite trötta eftersom klockan är ca 01.00 svensktid och vi har har varit igång sedan 05.45… Nu är det bara 9 timmar kvar.

17 september 09.10 (öst brasiliansk tid)

Planet landar i Sao Paulo och det blir en kort rush till planet till Rio men det gick bra och vi kom med. Tack vare att det bara fanns en landningsbana fick vi vänta i ca 30 minuter på att få lyfta.

På plats i Rio går immigrations väldigt smidigt och allt vårt bagage kom fram. Utanför väntade André

Vi hämtade två andra svenska resenärer som gjort sig hemmastadda med var sin Caipirinia i baren. Nu bar det av till Rio för lunch, som bestod av inhemsk mat till kilopris, innan vi åkte till Sao Pedro del Adeira där vi skulle bo. Resan från Rio till SPdA tog ca 3 timmar med bil.

Efter incheckling bar det av till Cabo Frio för provning av Johans kostym. Vi åkte hem till hotellet för en snabb uppfräshning för att sedan åka tillbaka till Cabo Frio för middag, som inte blev sushi. Det blev i stället inhemsk mat bestående av kött, ris och pommes frites. Det var sedan väldigt skönt att komma hem och sova 🙂